Seriál je určen pro rodiče a jejich děti. Přináší malou inspiraci k rozhovoru s dětmi o různých bytostech. Povídání, kdy se děti zamýšlejí zábavnou pohádkovou formou, jak si představují bytosti a tím se učí přemýšlet „sami“, neboť nynější svět přináší tendenci ovlivňovat lidské myšlení (od dětského věku) skrze populární osobnosti z internetu. A tak bych chtěla přispět k tomu, aby vznikaly projekty, kdy děti přemýšlí o odpovědích sami a povídají si o tom s rodiči. Nechci, aby to byl „vážný seriál“. Děti mají zůstat dětmi, věřit, že tohle povídání s rodiči je šťastně pohádkové. Ony samy se v dospělosti rozhodnou, do kterých bytostí vloží svou víru. Teď je to nejdůležitější, aby ukázaly, co si představují a co cítí.
Krátká pohádka pro děti
Skřítek Vítek se podíval z okna a uviděl, že se les začíná připravovat k odpočinku. Podzimní listí už téměř spadalo. Na jehličkách smrků a borovic se začaly objevovat první sněhové vločky. „Hurá, konečně si můžu vzít kulicha a šálu.“ Ze skříně vytáhl veselou pruhovanou šálu a čepici. „Mně to sluší,“ radostně vykřikl skřítek.
„Já chci taky kulicha a šálu,“ ozval se za ním smutný hlásek lišáka Karlíka. Do chaloupky nakoukly i další skřítkovi lesní kamarádi – srnka Manka, sova Lída, zajíc Tomík, veverka Eliška, sýkorka Petruška.
A všichni si moc přáli, aby také měli zimní čepici a šálu. Skřítkovi bylo do pláče. Nevěděl, kde by obstaral čepice a šály. Navíc neměl čas, nastal nejvyšší čas doplnit zásoby na zimu. Moc si ale také přál, aby zvířátka měla radost. Co teď?
Kolem domečku letěla straka Radka. Sedla si na okenní parapet a nakoukla oknem dovnitř. A hned jako správná zvědavá straka začala vyzvídat. Když se dozvěděla, proč je skřítek Vítek smutný, zaťukala si křídlem do hlavičky. „Skřítku Vítku, to je přece jasný. A snadný.“ Skřítek nechápal, co tím myslí. Straka si opět zaťukala křídlem do hlavičky. „No, musíš udělat obojí. Zásoby i najít čepice a šály pro zvířátka. Já tě znám, jedině tak tu nebudeš sedět jako spadlá rozšlápnutá šiška.“
To byla rada! Tentokrát si skřítek Vítek zaťukal na čelo a pak si dal ruce v bok, aby strace vynadal. V tom ho napadlo, že má straka vlastně pravdu. Začal přemýšlet. Čepice a šály se nenacházejí, ty se vyrábějí. Kdo by mu mohl pomoct? Třeba by mu pak zato zvířátka pomohla se zásobami. A najednou mu to došlo. Radostí vyjekl: „Otevřu si lesní obchůdek s čepicemi a šálami.“
Straka Radka málem spadla z parapetu. Poté si ale začala zvesela notovat. „Jo, jo, já jsem chytrá straka, krásný ptáček, každý chce straku Radku za kamarádku.“
Moc se nerýmovalo, ale skřítek byl rád, že je straka veselá. Jako každý skřítek byl rád, když jsou zvířátka šťastná. A on měl navíc spoustu práce. Utíkal za lesními kmotříčkami a ty mu slíbily, že upletou šály a kulichy pro ptáčky. V městě, kde stály kontejnery na staré oblečení, mu hodní lidé dali staré šály a čepice. Byly děravé, kapradinové víly je ale snadno spravily. A nakonec mu pomohla i Měsíční čarodějka, která mu upletla čepice a šály na velká zvířátka jako jsou medvědi a jeleni.
Za pár dní si otevřel obchůdek pro lesní zvířátka. Méďa Péťa mu dal za šálu košík hub. Veverka Eliška přidala pět žaludů za žlutého kulicha s bambulí. Lišákovi Karlíkovi se líbil modrý kulich a dal za ně skřítkovi plnou pacičku kaštanů. Sýkorky a vrabčáci přinesli v zobáčcích šípky na zimní čaj. Sově slušela červená šála. Skřítkovi dala usušené borůvky. Vlk Bohouš přinesl koš spadlých jablíček a hrušek. A zato si vybral zelenou šálu a kulicha.
A co straka Radka? Pořád si zpívala, jak je chytrá. Když dostala růžovou čepici a šálu, ještě k tomu přidala, jak je krásná. Všichni se smáli, v lesním obchůdku bylo veselo. Straka Radka měla zase pravdu. Nyní, když měl skřítek zásoby na zimu a zvířátka byla šťastná, vůbec se netvářil jako spadlá rozšlápnutá šiška, měl velkou radost. Vždyť je přece príma, když jsme spolu šťastní.
Pár otázek pro děti:
Jak si představuješ svého skřítka?
Je moudrý, starý a usmívá se - je to veselý kluk, má batůžek a chodí do lesní školy
Jaké zvířátka ho doprovází?
Jedno (řekni, které) - má jich víc (vyjmenuj je)
Představ si, že by ses dostal(a) do pohádky a mohl si vybrat nějakého skřítka za svého kamaráda. Jaký by to byl ?
Lesní skřítek – zimní skřítek – horský skřítek – stromový skřítek – skřítek pečující o ovoce a zeleninu – pohádkový skřítek s lucerničkou …… a třeba i všechny
Co by se ti nejvíc líbilo?
A nyní si můžete vymyslet další otázky anebo si spolu nakreslit skřítka či zadat své přání do nějakého AI tvůrce obrázků, aby dítě vidělo, jakého skřítka si vytvoří. Popisek by měl obsahovat skřítek + jaký věk + barvu oblečení + prostředí kde je + další věci, které dítě napadnou (má vedle sebe zvířátko, jaké roční období, jak se tváří atd.)
Odpovědi vám mohou ukázat zajímavé věci. Například, spousta dětí (mám zjištěno) si představí skřítka jako klučinu. Pokud vaše dítě odpoví, že jeho skřítek je „starý děda“, může to znamenat, že v budoucnu bude cítit přírodní zemské bytosti. Jestliže s vybere za svého „kamaráda“ určitého skřítka, napovídá to, že určitou energii už cítí. Vy, kteří čtete tento seriál na webu Cesty k sobě, chodíte sem, a tudíž máte už zkušenosti se spiritualitou. Takže i vy sami už určitě umíte odhadnout, co některé odpovědi vašich dětí mohou naznačit.
Tak ať se pohádkové skřítkovské povídání vydaří a máte spolu dobrou náladu.
2. díl ,,Pohádkové spirituality'' zde: 2. část
Autor: Jitka Saniová
Web: jitkasaniova.wixsite.com
Sdíleno s laskavým svolením autora
Pro platby zdarma v ČR a Eurozóně:
2502009848/2010 s uvedením slova
„Dar“ do zprávy pro příjemce.
Pro platby v ČR:
107-7380440287/0100 s uvedením
„Dar“ do zprávy pro příjemce.
Pro mezinárodní platby ze zahraničí:
IBAN: CZ40 0100 0001 0773 8044 0287
BIC/SWIFT kód: KOMBCZPPXXX
Název účtu: CESTY K SOBĚ
Praha 4, 149 00
Česká republika